|
|
Zobacz prace podzielone tematami:
|
|
|
|
Numer pracy:
|
11819
|
Temat pracy:
|
Funkcjonowanie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo(na przykładzie rodziny oraz Zespołu Szkół Specjalnych )
|
Liczba stron:
|
141
|
Spis treści / plan pracy:
|
Wstęp........6
Rozdział I
Charakterystyka niepełnosprawności umysłowej w świetle literatury podmiotu
1.1. Ujęcie niepełnosprawności umysłowej........8
1.2. Rysy historyczne opieki oraz wychowania osób z niepełnosprawnością umysłową........10
1.3. Początki badań nad upośledzeniem umysłowym........14
1.4. Etiologia upośledzenia umysłowego........23
1.5. Rodzaje, charakterystyka i kryteria upośledzeń umysłowych........25
Rozdział II
Edukacja szkolna dzieci z niepełnosprawnością umysłową
2.1. Wizerunek dziecko z niepełnosprawnością umysłową........31
2.2. Organizowanie kształcenia specjalnego........34 2.3. Współpraca placówki z domem uczniów........42
2.4. Metody i rodzaje prac rewalidacyjnych z dzieckiem z niepełnosprawnością umysłową........45
Rozdział III
Sytuacja rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością umysłową
3.1. Rodzina środowisko wychowawcze........53
3.2. Typowych postawy rodziców wobec dziecka niepełnosprawnego umysłowo........58
3.3 Postawy i sytuacja rodzeństwa w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo........63
3.4. Wsparcie społeczne, formy pomocy i rodzaje pomocy rodzinom z dzieckiem niepełnosprawnym........66
Rozdział IV
Metodologiczne podstawy badań
4.1. Przedmiot i cele badań........73
4.2. Problemy badawcze i hipotezy........74
4.3. Zmienne i wskaźniki........76
4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze........80
4.5. Teren badań i badana populacja........86
4.6. Organizacja i przebieg badań........109
Rozdział V
Funkcjonowanie rodzin posiadających dziecko niepełnosprawne umysłowo – analiza wyników badań
5.1. Prezentacja wyników badań........111
5.2. Wnioski wypływające z badań........146
Zakończenie........149
Bibliografia
Załączniki
Opis zawartości pracy:
Praca skonstruowana jest z pięciu rozdziałów.
Rozdział pierwszy zawiera wyjaśnienia istotnych terminów - analizę genezy, diagnozowania i różnicowania niepełnosprawności umysłowej. Przedstawiony został także historyczne pochodzenie opieki oraz wychowania dzieci a takze młodzieży upośledzonej umysłowo oraz początkach badań upośledzeniem umysłowym.
W rozdziale drugim zawarte są problemy szkolnictwa specjalnego, metod pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo i ich rehabilitacji.
Rozdział trzeci opisuje różne sytuacje rodzinne z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo, postawy rodziców oraz postaw zdrowego rodzeństwa wobec zdrowych członków rodziny upośledzonego intelektualnie. Przedstawione zostały różne formy pomocy dla tych rodzin.
Rozdział czwarty założeń metodologicznych przyjętych dla pracy: sformułowanie problemów i hipotez badawczych, dobór metody i narzędzi badawczych. Rozdział czwarty ma charakter badawczy i analityczny.
W rozdziale piątym dokonano podsumowania materiału empirycznego i opracowane zostały najbardziej istotne wnioski całościowo końcowe. Wskazano na jakie problemy i istotne przezycia dotyczące wychowania dziecka były najdotkliwiej odczuwane przez rodzinę, z jakiej pomocy mogą korzystać. Problemy badania poparte zostały analizą danych uzyskanych dzięki przeprowadzonej ankiecie wśród rodziców. Analiza danych ma dać odpowiedź na pytanie pracy: czy, i jakie problemy w prawidłowym funkcjonowaniu ma rodzina, w której wychowuje się niepełnosprawne umysłowo dziecko?
|
|
|
|