|
|
Zobacz prace podzielone tematami:
|
|
|
|
Numer pracy:
|
11656
|
Temat pracy:
|
Osiągnięcia szkolne młodszych uczniów a ich stosunek do współzawodnictwa
|
Liczba stron:
|
82
|
Spis treści / plan pracy:
|
Wstęp............5
Rozdział I
Teoretyczne podstawy zjawiska rywalizacji
1.1. Neoliberalny kontekst rywalizacji............6
1.2. Istota rywalizacji i jej geneza............ 11
1.3. Jasne i ciemne strony rywalizacji ............14
1.4. Rywalizacja w edukacji............ 17
1.5. Rywalizacja w kontekście osiągnięć szkolnych uczniów ............21
Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań własnych
2.1. Przedmiot i cele badań............ 23
2.2. Problemy badawcze............ 24
2.3. Zmienna badana i jej wskaźniki............ 25
2.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze............ 27
2.5. Organizacja i przebieg badań ............29
2.6. Charakterystyka środowiska i badanej próby ............30
Rozdział III
Opinie uczniów i nauczycieli o rywalizacji w świetle badań własnych
3.1. Opinie uczniów o rywalizacji............ 39
3.1.1. Rozumienie pojęcia rywalizacji ............39
3.1.2. Zalety i wady rywalizacji ............41
3.1.3. Stosunek emocjonalny uczniów do rywalizacji ............44
3.1.4. Uczniowie o stosunku rodziców do ich udziału w rywalizacji ............50
3.2. Opinie nauczycieli klas początkowych na temat rywalizacji............ 52
3.2.1. Rozumienie istoty rywalizacji przez uczniów w przekonaniach badanych auczycieli............ 53
3.2.2. Pedagogiczna wartość rywalizacji w opinii badanych nauczycieli ............54
3.2.3. Emocjonalny stosunek do rywalizacji uczniów w opinii badanych nauczycieli............ 57
3.2.4. Opinia badanych nauczycieli na temat stosunku rodziców do rywalizacji ich dzieci............59
3.3. Działania praktyczne w zakresie edukacji do rywalizacji w klasach początkowych ............60
Zakończenie. Wnioski i sugestie pedagogiczne............. 69
Spis tabel i wykresów............76
Bibliografia ............77
Aneksy ............79
Opis zawartości pracy:
Praca składa się – oprócz wstępu, zakończenia, bibliografii i aneksu – z trzech rozdziałów.
W pierwszym z nich omówiony został ogólny w kontekście neoliberalizmu oraz w edukacji, teoretyczny zarys zagadnienia rywalizacji.
Rozdział drugi zawiera treści metodologiczne, prezentujące ważniejsze pojęcia, definicje oraz określenie przedmiotu i celu badań, problemów, zmiennych i ich wskaźników oraz metod, technik i narzędzi badawczych. Dokonano tu także charakterystyki organizacji
i przebiegu badań własnych, jak i środowiska i badanej próby.
W rozdziale trzecim mieści się analiza wyników badań własnych oraz praktyczne ujęcie zagadnienia edukacji do rywalizacji na szczeblu klas początkowych. Są to przykładowe scenariusze ukazujące możliwości ich zastosowania w procesie edukacji uczniów do współzawodnictwa i rywalizacji.
W zakończeniu zawarto wnioski oraz sugestie pedagogiczne. Praca obejmuje również spis tabel i wykresów, bibliografię i aneksy.
|
|
|
|