|
|
Zobacz prace podzielone tematami:
|
|
|
|
Numer pracy:
|
11114
|
Temat pracy:
|
'Cud albo Krakowiaki i Górale' Wojciecha Bogusławskiego – ideologia i recepcja
|
Liczba stron:
|
64
|
Spis treści / plan pracy:
|
Wstęp...........4
Rozdział 1
Wojciech Bogusławski i początki opery narodowej w Polsce
1.1. Wojciech Bogusławski...........7
1.2. Rozwój opery w Polsce w dobie oświecenia...........10
1.3. Cud albo Krakowiaki i Górale wobec wcześniejszych dokonań sceny polskiej...........13
Rozdział 2
Ideologia Cudu mniemanego
2.1. Czas powstania Cudu albo Krakowiaków i Górali...........15
2.2. Kwestie polityczne i społeczne w utworze...........18
2.3. Premiera Krakowiaków i Górali...........22
2.4. Świat przedstawiony w Cudzie Mniemanym, schemat akcji...........24
2.5. Związek Cudu z europejską rodziną sztuk o studencie...........27
2.6. Ludowość i narodowość w Krakowiakach i Góralach...........28
2.7. Poetyka polityczna i narodowa sztuki...........32
2.8. Przedstawienie dwóch grup społecznych – Krakowiaków i Górali, ich język i obyczaje...........33
2.9. Bardos – główny bohater, katalizator ideowych i politycznych treści utworu...........35
2.9.1. Geneza postaci...........35
2.9.2. Aluzje polityczne ukryte pod ariami Bardosa i innych bohaterów utworu...........38
2.9.3. Animator planów spiskowych...........42
2.9.4. Machina elektryczna Bardosa...........46
2.10. Wodewile finalne Cudu analiza...........47
Rozdział 3
Recepcja Cudu na scenach polskich
3.1. Losy Bogusławskiego i Cudu albo Krakowiaków i Górali...........51
3.2. Rola dzieła Wojciecha Bogusławskiego w okresie zaborów, powstań narodowych i odzyskiwania niepodległości...........53
3.3. Próby naśladownictwa Cudu mniemanego...........57
3.4. „Całkiem nowy” Cud mniemany albo Krakowiacy i Górale...........58
Zakończenie ...........60
Bibliografia...........62
Opis zawartości pracy:
W autor pracy zajmuję się librettem Wojciecha Bogusławskiego do opery Cud albo Krakowiaki i Górale.
Niezwykła popularność sceniczna i znaczenie tego dzieła dla teatru i narodu polskiego stała się jedny z powodów do podjęcia tematu.
Można powiedzieć, że w warstwie fabularnej jest to tylko prosta opowieść o miłości Krakowiaka do dziewczyny,
która została już obiecana Góralowi. Staje się to przyczyną konfliktu, który rozwiązuje przybysz z zewnątrz – student Bardos. N
a pierwszy rzut oka trudno dopatrywać się tam aluzji politycznych czy nawiązań do aktualnych wówczas wydarzeń społecznych,
nie zastanawia nas również ideowe (narodowe, kulturowe, folklorystyczne) znaczenie tego utworu.
Jednak od momentu premiery Cud towarzyszy najważniejszym momentom historycznym naszego kraju.
Autor chce się dowiedzieć się, co zadecydowało o tak wielkiej popularności Krakowiaków i Górali.
Ponadto, postarano się przeanalizować recepcję dzieła od momentu powstania, wskazując na najważniejsze sposoby odbioru i reakcje widzów.
|
|
|
|