|
|
Zobacz prace podzielone tematami:
|
|
|
|
Numer pracy:
|
11046
|
Temat pracy:
|
Grecki ideał wychowawczy i jego współczesna recepcja
|
Liczba stron:
|
63
|
Spis treści / plan pracy:
|
Wstęp
Rozdział I
Starożytna geneza i interpretacja kalokagathii
1.1 Homeryckie korzenie ideału
1.2. Kalokagathia w ujęciu platona i arystotelesa
1.3. Kulturowe wzorce kalokagathii
Rozdział II
Kalokagathia jako cel paidei
2.1. Ateński a spartański system wychowawczy
2.2. Edukacja fizyczna
2.3. Edukacja moralna
2.4. Edukacja intelektualna
Rozdział III
Współczesna recepcja kalokagathii
3.1. Pedagogika Pierre’a de Coubertin
3.2. Kalokagathia w sporcie
3.3. Współczesna etyka a kalokagathia
Zakończenie
Bibliografia
Opis zawartości pracy:
Autor pracy podjął się zadaniu jakim jest ukazanie genezy ideału, jakim była kalokagathia poprzez sięgnięcie także do epoki przed-homeryckiej.
Zaprezentowanie myśli starożytnych filozofów i pedagogów greckich lub związanych z Helladą, a wśród nich jednych z najwybitniejszych,
którzy wypowiedzieli się na temat kalokagathii, mianowicie Platona i Arystotelesa.
Naszkicowanie kulturowych wzorców kalokagathii, ucieleśniających ten ideał, zwłaszcza zaczerpniętych z Iliady i Odysei Homera, mianowicie: Achillesa i Odyseusza.
Zaprezentowanie ideału ateńskiego (kalokagathia) i spartańskiego oraz podjęcie próby wyprowadzenia nie tyle różnic,
który są już bardzo znane i całościowo opracowane, ale potencjalnych między tymi dwoma ideałami wychowawczymi podobieństw.
Ukazanie rodzajów edukacji składających się na realizację ideału, jakim była kalokagathia, czyli edukacji fizycznej, moralnej i intelektualnej.
Naszkicowanie możliwości recepcji owego starożytnego ideału (kalokagathii) we współczesnej pedagogii i edukacji, począwszy od podjęcia takiej próby na
gruncie sportowym przez Pierre’a de Coubertina.
Wskazanie na konflikty etyczne w przypadku niekonsekwentnego urzeczywistniania kalokagathii, na przykład na gruncie sportowym,
nawet jeśli ideał ten nie jest w pełni realizowany.
W pracy zamierza zaprezentować cele i metody greckiego wychowania w epoce starożytnej, ale też wskazać, w jaki sposób obecne
wychowanie nawiązuje lub może nawiązywać do kalokagathii, bądź jak bardzo i wychowanie, i sam sport od tego ideału odbiega, zwłaszcza jeśli chodzi o etykę.
|
|
|
|