|
|
Zobacz prace podzielone tematami:
|
|
|
|
Numer pracy:
|
10295
|
Temat pracy:
|
Świadomość seksualna dzieci i młodzieży w oparciu o relacje z rodzicami
|
Liczba stron:
|
135
|
Spis treści / plan pracy:
|
Streszczenie...........2
Wstęp ...........7
Rozdział I
Problem badawczy w świetle literatury
1.1. O dyskusjach z dziećmi o seksie i pomocnej ku temu literaturze........... 9
1.1.1. Rozmowy o narodzinach i tajemnicy poczęcia ...........9
1.1.2. O znaczeniu słów „Płeć i Seks”........... 14
1.2. Różnice w budowie narządów płciowych, czyli jak dziewczynka staje się kobietą, a chłopczyk mężczyzną ...........17
1.2.1. Jak to się dzieje, że rośniemy........... 17
1.2.2. Męskie i żeńskie narządy płciowe........... 21
1.2.3. Dojrzewanie, jako wielka zmiana w życiu nastolatka........... 23
1.3. Dojrzewanie dziewcząt ...........23
1.3.1. Podobieństwa i różnice występujące u dziewcząt i chłopców ...........24
1.3.2. Początek działania hormonów ...........25
1.3.3. Pierwsze zmiany i oznaki dojrzałości........... 25
1.4. Dojrzewanie chłopców ...........27
1.4.1. Nie zapominajmy o hormonach........... 27
1.4.2. Zewnętrzne oznaki dojrzewania płciowego........... 28
1.4.3. Pozostałe cechy mające wpływ na zmianę wyglądu........... 29
1.5. Świadomość seksualna dzieci i młodzieży w oparciu o dotychczasowe badania........... 30
1.5.1. Czynności sprawdzające jako dowód na niedostateczną wiedzę dzieci i młodzieży na temat własnego ciała i seksualności ...........30
1.5.2. Mity krążące wokół edukacji seksualnej ...........33
1.5.3. Rodzicu miej odwagę rozmawiać o Tych sprawach nawet już z czterolatkiem ...........37
Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań
2.1. Przedmiot i cele badań ...........40
2.2. Problemy i hipotezy badawcze........... 43
2.3. Zmienne i wskaźniki badań ...........45
2.4. Metody badań ...........50
2.5. Charakterystyka badanego środowiska. Organizacja badań ...........52
Rozdział III
Empiryczna analiza wyników badań.
3.1. Wiek, w którym dzieci zaczynają wyraźnie dostrzegać różnice w budowie swojego ciała i ciała płci przeciwnej ...........54
3.2. Stawianie rodzicom pytań związanych z intymnością przez dzieci ...........56
3.3. Częstotliwość kierowanych przez dzieci do rodziców pytań związanych z intymnością........... 57
3.4. Zachowania rodziców na próby rozmów dotyczących seksualności podejmowanych przez dzieci........... 60
3.5. Podejmowanie rozmów nastolatków ze starszym rodzeństwem lub starszymi kolegami i koleżankami na tematy seksu........... 62
3.6. Opinia nastolatków, czy uzyskana wiedza od starszego rodzeństwa, kolegów i koleżanek była dla nich wystarczająca........... 63
3.7. Poszukiwania młodzieży informacji o seksie „na własną rękę”........... 66
3.8. Źródła, w których młodzież poszukiwała informacji o seksie ...........67
3.9. Wiedza dziewcząt i chłopców na temat podstawowych pojęć związanych z seksem
3.10.1. Świadomość młodzieży na temat własnego ciała ...........72
3.10.2. Wiedza młodzieży dotycząca higieny intymnej........... 75
3.10.3. Troska o higienę intymną w rozumowaniu nastolatków........... 76
3.10.4. Antykoncepcja w świadomości dziewcząt i chłopców........... 77
3.10.5. Wiedza młodzieży na temat metod antykoncepcji ...........78
3.10.6. Stosowanie środków antykoncepcyjnych przez młodzież ...........80
3.10.7. Wiedza młodzieży na temat chorób przenoszonych drogą płciową ...........81
3.10.8. Częstotliwość rozmów rodziców z dziećmi dotyczących seksu i intymności ...........84
3.10.9. Zasób przekazanej dzieciom wiedzy ze strony rodziców w kwestii seksualności i fizyczności........... 85
3.11.1. Poziom wiedzy rodziców w sprawach dotyczących seksu i intymności ...........89
3.11.2. Świadomość rodziców, kiedy najlepiej rozpocząć rozmowę z dzieckiem o seksie i sprawach intymnych ...........91
3.11.3. Wiedza rodziców, jak należy rozmawiać z dzieckiem o seksie........... 93
3.11.4. Nastawienie rodziców do spraw związanych z seksualnością ...........94
3.11.5. Wpływ postawy rodzicielskiej na świadomość seksualną dziecka........... 95
3.11.6. Wpływ postawy rodzicielskiej na bezpieczeństwo dziecka........... 98
3.11.7. Opinia młodzieży, czy rodzice powinni rozmawiać z dziećmi na tematy intymne........... 102
3.11.8. Opinia młodzieży na temat postawy rodziców wobec seksu i spraw intymnych w naszym kraju........... 105
Podsumowanie ...........110
Wnioski i postulaty badawcze ...........112
Bibliografia...........114
Strony internetowe........... 115
Wykaz Rysunków ...........116
Wykaz Tabel ...........117
Wykaz Wykresów ...........118
Aneks........... 120
Opis zawartości pracy:
Rozdział pierwszy ujmuje problem mojej pracy w oparciu o literaturę.
Autor zawarł w nim m.in. informacje, jak twórczość zapatruje się na uświadamianie dzieci i młodzieży w sprawach seksu,
jak z punktu widzenia literatury przedstawione są różnice płci, dojrzewanie i jego oznaki oraz znaczenie słów „Płeć i Seks”.
Następnie autor przeszedł do wyjaśnienia jak świadomość seksualna dzieci i młodzieży, przedstawia się w dotychczasowych badaniach, jakie mity krążą wokół edukacji
seksualnej, a także wyjaśnił, dlaczego warto rozmawiać już z czterolatkiem o sprawach dotyczących intymności.
Z kolei rozdział drugi ujmuje problem w kontekście metodologicznym.
Przedstawiono w nim niezbędne warunki, jakie należy zachować, w celu przeprowadzenia badań,
wyjaśniając jednocześnie ich znaczenie. Należą do nich: przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki badań,
metody badań oraz charakterystyka badanego środowiska, łącznie z organizacją badań. Odnosząc się do powyższego, sformułowano odpowiedni
przedmiot, cele, problemy i hipotezy, zmienne i wskaźniki, metody oraz charakterystykę do problematyki, którą postanowiono przeanalizować.
Natomiast rozdział trzeci przedstawia analizę przeprowadzonych badań, ponadto zawiera interpretację poszczególnych zmiennych z ujęciem wykresów, zawierających poszczególne wyniki.
Niniejsza praca stanowi formę swoistego eksperymentu, w celu ustalenia, czy dzieci i młodzież są dobrze uświadomione w sprawach seksu i fizyczności, czy rodzice
chętnie podejmują takie dyskusje z dziećmi oraz czy postawa rodziców do tematów seksu i intymności stanowi problem w Polsce.
|
|
|
|